Het project Hartveilig Wonen implementeren in de gemeente Giessenlanden. De dorpsraad van Hoornaar zet zich in dit project in voor Hartveilig Wonen Hoornaar.

Hartveilig Wonen is een landelijk hulpsysteem, dat ervoor zorgt dat vrijwilligers snel ter plaatse kunnen zijn om iemand te reanimeren, totdat de ambulance arriveert. Als er namelijk binnen zes minuten gestart wordt met reanimeren, zijn de overlevingskansen groter. Vaak duurt het langer, voordat de ambulance aanwezig is. Om overal binnen zes minuten te kunnen starten met reanimeren, zijn er heel wat vrijwilligers nodig. De reanimatie vindt in principe plaats door twee personen. Eén vrijwilliger gaat direct naar de persoon in kwestie toe, de andere vrijwilliger gaat eerst de A.E.D. (Automatische Externe Defibrilator) ophalen. Meer informatie hierover kunt u lezen op de website van Hartveilig Wonen.
Om dit project in de gemeente Giessenlanden zo goed mogelijk te laten functioneren, is er een werkgroep gevormd, die bestaat de gemeente Giessenlanden, Hartveilig Wonen, EHBO-verenigingen en dorps(be)raden. De Dorpsraad Bruisend Hoornaar werkt hier uiteraard aan mee. Voormalig bestuurslid Philomeen Breddels nam eerst deel aan deze werkgroep. Zij realiseerde onder andere de buitenplaatsing van de AED op Dorpsweg 55 te Hoornaar. Sinds haar vertrek op 20 april 2017 neemt Tonny van Doorn deel aan deze werkgroep.

Wat is er tot nu toe gedaan?

• Bijeenkomsten van de werkgroep, die hieraan werkt in de gemeente Giessenlanden:
    • Inventarisatie van geconstateerde problemen bij het project Hartveilig Wonen, bijvoorbeeld bij het aanmelden van vrijwilligers.
    • Inventarisatie van A.E.D’s, die 24 uur per dag beschikbaar zijn alsook van de plekken, waar dit niet het geval is, maar het wel gewenst is.
  • Vrijwilligers proberen te werven middels websites, Facebook en Twitter van de meewerkende partijen van de werkgroep. De Dorpsraad Bruisend Hoornaar heeft het project onder de aandacht gebracht middels een e-mail naar de leden en een bericht op de website, Facebook- en Twitter-pagina in de hoop vrijwilligers te werven voor Hartveilig Wonen Hoornaar.
  • Vrijwilligers proberen te werven middels het ophangen van flyers in de kernen. De dorpsraad van Hoornaar heeft de flyer op verschillende locaties in het dorp Hoornaar opgehangen. Gehoopt wordt, dat mensen uit Hoornaar zich zullen aanmelden, omdat het aantal vrijwilligers bij Hartveilig Wonen Hoornaar nog laag is.
  • Buitenplaatsing van een AED op Dorpsweg 55 te Hoornaar.

Wat staat er op de planning?

• Aanschrijven van bedrijven en instellingen met het verzoek hun A.E.D.’s naar buiten te plaatsen, indien zij op een plek zitten, waar nog geen A.E.D. is, die 24 uur per dag beschikbaar is.
  • Blijvende inventarisatie van mogelijke problemen betreffende dit project.
  • Bijeenkomsten van de werkgroep, die hieraan werkt in de gemeente Giessenlanden. Tot begin 2018 zal deze werkgroep in ieder geval actief zijn.