5 oktober, 2016

Vrijwilligers gezocht voor Hartveilig Wonen

Hartveilig Wonen Hoornaar

Hartveilig Wonen is een landelijk hulpsysteem, dat ervoor zorgt dat vrijwilligers snel ter plaatse kunnen zijn om iemand te reanimeren, totdat de ambulance arriveert. Als er namelijk binnen zes minuten gestart wordt met reanimeren, zijn de overlevingskansen groter. Vaak duurt het langer, voordat de ambulance aanwezig is. Om overal binnen zes minuten te kunnen starten met reanimeren, zijn er heel wat vrijwilligers nodig.

Werkgroep in de gemeente Giessenlanden

Om dit project in de gemeente Giessenlanden zo goed mogelijk te laten functioneren, is er een werkgroep gevormd, die bestaat uit de gemeente Giessenlanden, Hartveilig Wonen, EHBO-verenigingen en dorps(be)raden. Ook de dorpsraad van Hoornaar werkt hieraan mee. Momenteel ligt de prioriteit bij het werven van zoveel mogelijk vrijwilligers en het zorgen, dat er voldoende A.E.D’s in ieder dorp zijn, die 24 uur per dag beschikbaar zijn.

Meer informatie over Hartveilig Wonen

Wilt u ook vrijwilliger worden?

• U kunt zich aanmelden op de site van Hartveilig Wonen, als u al kunt reanimeren.
  • Kunt u nog niet reanimeren, maar bent u wel bereid om te helpen, volg dan een cursus “Reanimatie met AED”. Dit kan bijvoorbeeld bij de EHBO-vereniging in Noordeloos of bij de Stichting Reanimatie Alblasserwaard. Deze cursus wordt in veel gevallen vergoed door zorgverzekeraars. Hierna kunt u zich aanmelden als vrijwilliger.