Korte beschrijving van dit project

Een zwerfvuilactie, genaamd ‘Hoornaar Schoon!’, om samen aan de slag te gaan voor een schoon dorp.

Toelichting

In 2016 heeft de dorpsraad naar aanleiding van een opmerking in de ideeënbus de zwerfvuilactie ‘Hoornaar Schoon!’ georganiseerd. Niet alleen werd door de dorpsraad zelf geïnventariseerd waar zwerfvuil lag, maar ook werd aan inwoners gevraagd door te geven waar zij zwerfvuil zagen. De actie, die vervolgens plaats vond, was in samenwerking met de reinigingsdienst De Waardlanden en NLdoet.
Op zaterdagochtend 12 maart 2016 hebben 59 mensen veel zwerfvuil verzameld. Dit gebeurde met behulp van allerlei materialen, zoals knijpers, schepnetten en vuilniszakken, die door reinigingsdienst De Waardlanden ter beschikking waren gesteld. De ochtend startte in Het Bruisend Hart met koffie/thee en een gevulde koek. Hierna werd er 1,5 uur gezocht naar zwerfvuil. Tot slot kreeg iedereen nog een lekker kopje soep in Het Bruisend Hart. De ochtend werd afgesloten met een leuke attentie van De Waardlanden. De foto’s van deze geslaagde actie zijn te bekijken in het bericht ‘Hoornaar Schoon’ was een groot succes.

Uitgevoerd door:

• 59 enthousiaste vrijwilligers op de dag van NLdoet, 12 maart 2016:
    • inwoners van Hoornaar
    • wethouder Teus van Houwelingen
    • bestuursleden van de dorpsraad als begeleider van de verschillende groepjes
  • Georganiseerd door Philomeen Breddels

Wat is er gedaan?

• Inventarisatie van het zwerfvuil.
  • Het zoeken van sponsoren: reinigingdienst De Waardlanden, NLdoet en de Dorpsraad Bruisend Hoornaar.
  • Het werven van vrijwilligers middels een huis-aan-huisflyer in Hoornaar.
  • Een succesvolle, gezellige zwerfvuilactie, waarbij Hoornaar ontdaan werd van heel veel zwerfvuil!