19 mei, 2017

AED in buitenkast op Dorpsweg 55 te Hoornaar

Buitenplaatsing AED in Hoornaar te danken aan meerdere partijen

Op de Dorpsweg 55 te Hoornaar is vanaf heden 24 uur per dag een AED beschikbaar. De AED is ter beschikking gesteld door het bedrijf 22graden, dat aldaar gevestigd is. De Gemeente Giessenlanden heeft samen met de Dorpsraad Bruisend Hoornaar de buitenkast bekostigd. Het aandeel van de dorpsraad betrof de bijdrage, die via de Rabobank Clubkas Campagne ontvangen was. De constructie, waar de AED op bevestigd is, is gesponsord door hoveniers- en onderhoudsbedrijf Eric de Leeuw.

Verhoogde beschikbaarheid van AED’s in Hoornaar

Doordat er nu op de Dorpsweg 55 een AED 24 uur per dag beschikbaar is, is er een gat in de beschikbaarheid van de AED’s opgelost. Deze AED dekt namelijk de omringende lintbebouwing alsook het Natuurbad De Donk in Hoornaar. De werkgroep Hartveilig Wonen Giessenlanden is al langere tijd bezig om alle kernen zoveel mogelijk gedekt te krijgen met AED’s. Met deze AED is de beschikbaarheid in Hoornaar verbeterd.

Waar is de AED te vinden?

De AED is geplaatst aan de achterzijde van de boerderij op Dorpsweg 55 te Hoornaar. Er is voor deze plek gekozen, aangezien de AED-kast niet in de volle zon geplaatst mag worden in verband met mogelijke oververhitting van de AED. De AED kan bereikt worden door het grindpad af te lopen. Als u aan de achterzijde van de boerderij bent, staat u recht tegenover de AED-kast.

Foto’s van de locatie

Als u op de foto’s klikt, krijgt u de gehele afbeelding te zien.

Hoe kan de buitenkast geopend worden?

De buitenkast heeft een codeslot. Indien er via Hartveilig Wonen een oproep voor een reanimatie uitgaat, worden er niet alleen mensen opgeroepen om te gaan reanimeren, maar tegelijkertijd ook mensen om een AED te gaan halen. Deze personen krijgen bij hun oproep de code voor het codeslot door. Op de kast staat in plaatjes aangegeven hoe de kast geopend dient te worden:

1. Toets de doorgegeven code in. Sluit af met het vinkje.
  2. Open de kast door beide handen aan de zijkant van de doorzichtige klep te zetten.
  3. Trek de klep naar beneden.

Weinig vrijwilligers in Hoornaar

Uw hulp is hard nodig. Momenteel zijn er in Hoornaar maar weinig vrijwilligers. Het streven van Hartveilig Wonen is, dat het aantal vrijwilligers minimaal 1% van de inwoners van het dorp betreft. In Hoornaar zouden dat 18 à 19 mensen zijn. Helaas zijn er momenteel in Hoornaar slechts 13 vrijwilligers. Dus bent u bereid om te helpen, meld u zich dan alstublieft vandaag nog aan via deze link van website van Hartveilig Wonen.

Wilt u meer lezen over het project Hartveilig Wonen?

In het artikel Vrijwilligers gezocht voor Hartveilig Wonen op onze website kunt u meer lezen over Hartveilig Wonen in de gemeente Giessenlanden. Ook op website van Hartveilig Wonen kunt u meer lezen over dit belangrijke project.